trustWEB Blog

5 απλά σημεία για να έχουμε το κεφάλι μας ήσυχο στις ηλεκτρονικές συναλλαγές μας.

Το αντιμετωπίζουμε καθημερινά. Ψάχνουμε για την καλύτερη τιμή ή για το καλύτερο προϊόν, την καλύτερη υπηρεσία κλπ.

Και το βρίσκουμε. Όμως είναι στο άγνωστομαγαζί.gr και μας ζώνουν τα φίδια. "Να δώσω τον αριθμό της κάρτας μου;" "Να δώσω τα προσωπικά μου δεδομένα;" Τι θα γίνει αν τελικά με εξαπατήσουν; δε μου στείλουν το προϊόν; αν μου το στείλουν ελλατωματικό;"

Όπως σε μια φυσική επιχείρηση, έτσι και στο Διαδίκτυο, θα πρέπει να προσέχουμε βασικά χαρακτηριστικά των επιχειρήσεων στις οποίες πρόκειται να διαθέσουμε τα προσωπικά μας δεδομένα ή και τα χρήματά μας. Πάμε λοιπόν:

1. Εικόνα της διαδικτυακής επιχείρησης.

Σίγουρα, είναι υποκειμενικό. Ωστόσο όταν μπαίνουμε σε ένα φυσικό κατάστημα, βλέπουμε αρχικά πως μας συμπεριφέρονται. Βλέπουμε αν το κατάστημα είναι καθαρό, αν τα προϊόντα είναι σε καλή κατάσταση και γενικα τη συνολική εμπειρία από την εικόνα του καταστήματος. Το ίδιο πρέπει να μας προβληματίζει και η εικόνα ενός ηλεκτρονικού καταστήματος ή μιας επιχείρησης. Πόσο καθαρό / λειτουργικό / καλαίσθητο είναι το ηλεκτρονικό κατάστημα; Πως μας "μιλάει"; Αν οι μισές επιλογές του δε λειτουργούν ή βγάζουν σφάλματα, αν προϊόντα δεν έχουν τις κατάλληλες πληροφορίες για τη διαθεσιμότητα ή τα χαρακτηριστικά τους τότε ίσως κάτι δεν πάει καλά με αυτή την επιχείρηση και καλό θα ήταν να την αποφύγουμε.



2. Στοιχεία και πληροφορίες της επιχείρησης.



Μέρος εικόνας και αυτό, αλλά σε κάποιες περιπτώσεις σημαντικότερο: Με ποια ακριβώς επιχείρηση συναλλασόμαστε; Αν είμαι στο SuperWOWstore.gr δε σημαίνει ότι αυτή είναι και η εταιρεία πίσω από αυτό, αλλά ότι απλά βρήκαν ένα ωραίο όνομα και το χρησιμοποιούν ως domain name. Ποιος πραγματικά είναι πίσω από αυτό; Το εμπόριο διέπεται από κανόνες και νόμους και δε μπορεί ο καθένας να εμπορεύεται προϊόντα και υπηρεσίες χωρίς να έχει ευθύνη γι' αυτά. Το Internet έχει βοηθήσει πολύ τους επίδοξους απατεώνες να κρύβονται πίσω από μία διεύθυνση ιστοσελίδας και να παρουσιάζουν την μικρή -μερικές φορές και παράνομη- επιχείρησή τους ως τον τεράστιο κολοσσο του διαδικτυακού εμπορίου. Με λίγο καλό design και έξυπνο στήσιμο του site τους, μπορούν να κερδίσουν πολλά πριν αρχίσουν να πέφτουν οι καταγγελίες των θυμάτων. Άρα, συνοψίζοντας, πριν προχωρήσουμε σε μια συνεργασία, πρέπει να ξέρουμε ΠΟΙΟΣ είναι πίσω από ένα site και ΠΩΣ επικοινωνούμε μαζί του, μια και με αυτόν θα κληθούμε να έρθουμε σε αντιπαράθεση αν κάτι πάει στραβά με τη συνεργασία ή τη συναλλαγή μας.



3. Όροι χρήσης και πολιτική απορρήτου

Όπως πολλά πράγματα στην Ελλάδα, έτσι παρεξηγημένο και αυτό. Οι περισσότεροι πελάτες ζητούν και οι περισσότεροι developers βρίσκουν, όρους χρήσης από γενικά web sites και τους τοποθετούν στο site του πελάτη τους. Μηδενικό κόστος και το πρόβλημα λύθηκε. Οι developers άλλωστε δε μπορούν να βγάλουν χρήματα από αυτό (σύνταξη νομικών κειμένων) και οι πελάτες δεν είναι διατεθιμένοι να το πληρώσουν (τι; 500 Ευρώ επιπλέον; Βρες από κάπου αλλού και αντέγραψέ τους). Με τον κίνδυνο να χαθεί το έργο, ο developer συμφωνεί. Όταν όμως φτάσουν τα πράγματα σε αδιέξοδο, λόγω μιας αποτυχημένης συναλλαγής, όλοι ανατρέχουν στη συμφωνία με το κατάστημα ή με τον πελάτη για να δουν τι προβλέπεται (προβλεπόταν κατά τη συναλλαγή) από τους όρους με τους οποίους πρακτικά έχουν δεθεί μια και η χρήση ενός ιστότοπου συνήθως συνεπάγεται και την αποδοχή τους. Και τότε διαπιστώνουν ότι οι όροι τους οποίους αποδέχθηκαν είναι ανύπαρκτοι, ή απλά μη κατανοητοί.

4. Ασφαλής Σύνδεση μέσω του πρωτοκόλλου SSL.

Ένα άλλο, επίσης παρεξηγημένο στοιχείο στην Ελλάδα, είναι η ύπαρξη πιστοποιητικού SSL για ασφαλείς συνδέσεις με τον ιστότοπο από τους χρήστες. Πολλές επιχειρήσεις, θεωρούν ότι επειδή είτε δεν ολοκληρώνουν τις συναλλαγές τους μέσα από το site τους αλλά μέσω των sites των τραπεζών, είτε επειδή δεν πραγματοποιούν online συναλλαγές είναι, άχρηστο. Η αλήθεια είναι όμως, ότι όταν όλες οι συνδέσεις γίνονται σε ασφαλές περιβάλλον (χρήστες, μέλη, fans κλπ), η συνολική ασφάλεια του ιστότοπου είναι υψηλότερη. Ο λόγος που συμβαίνει αυτό, είναι ότι στην περίπτωση που χρησιμοποιείται το SSL (αναγνωρίζεται από το https:// στην αρχή των διευθύνσεων του φυλλομετρητή κα από μια κλειδαριά στην γραμμή κατάστασης ή και δίπλα από τη διεύθυνση) η μετάδοση των δεδομένων από και προς τον ιστότοπο γίνεται κρυπτογραφημένα. Άρα λοιπόν, δε μπορεί κάποιος κακόβουλος τρίτος να υποκλέψει το περιεχόμενο της σύνδεσης.

5. Δυνατότητα ελέγχου της επιχείρησης από ένα τρίτο φορέα - οντότητα.

Στο εξωτερικό, υπάρχουν φορείς, όχι αναγκαστικά δημόσιοι, οι οποίοι αναλαμβάνουν να αυξήσουν την αξιοπιστία των ιστότοπων και των ηλεκτρονικών καταστημάτων, μέσω ελέγχου, αξιολόγησης και πιστοποίησής τους. Για παράδειγμα στον Καναδά και τις Ηνωμένες Πολιτείες, υπάρχει η BBB (Better Business Bureau), σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες δραστηριοποιείται η trustedShops κλπ. Οι περισσότερες από αυτές τις εταιρείες, βεβαιώνουν για την ορθότητα των στοιχείων που οι επιχειρήσεις διαφημίζουν και δέχονται τα παράπονα των πελατών τους. Έτσι, ως τρίτη, ανεξάρτητη οντότητα, προσφέρουν ένα ακόμη επίπεδο ασφάλειας στις συναλλαγές των χρηστών. Μερικές μάλιστα, προσφέρουν στους πελάτες των πελατών τους και εγγύηση επιστροφής χρημάτων σε περίπτωση που η συναλλαγή δεν πάει καλά. Με αυτό τόν τρόπο πραγματικά ελαχιστοποιούν τον κίνδυνο απάτης και διευκολύνουν συνολικά το e-business.

Άρα λοιπόν, καταλήγοντας, οι χρήστες του Διαδικτύου και εν δυνάμει πελάτες των online επιχειρήσεων, στην πραγματικότητα έχουν τον τρόπο να ελέγξουν και να αξιολογήσουν τις επιχειρήσεις που μπορούν να εμπιστευθούν. Η αλήθεια είναι ότι το ηλεκτρονικό επιχειρείν, ακόμη και με την ραγδαία ανάπτυξη που έχει τα τελευταία χρόνια, στην Ελλάδα βρίσκεται σε μέτριο επίπεδο με μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης. Όταν πια θεωρείται ώριμο, η ανάγκη για αναφορά στα παραπάνω, είναι πιθανόν να εκλείψει.

Μπατζάκας Θεόδωρος
i-magic new media studio
Managing Director

Ο Θόδωρος Μπατζάκας είναι ο διευθυντής της εταιρείας i-magic που εμπνεύστηκε και δημιούργησε το trustWEB, το μοναδικό δίκτυο στην Ελλάδα που ελέγχει, αξιολογεί και βαθμολογεί τις online επιχειρήσεις με βάση αντικειμενικά κριτήρια, ενώ βοηθά και στην επίλυση των παραπόνων των πελατών τους.